HVAD ER ET LIFE FORLØB?
LIFE Forløb er de naturfaglige undervisningsforløb, vi udvikler og gratis stiller til rådighed for skoler og ungdomsuddannelser. Forløbene udvikles i tæt samarbejde med lærere og afprøves grundigt med både lærere og elever.
OM LIFE FORLØB
LIFE Forløb er hjertet i LIFE. Undervisningsforløbene tager altid udgangspunkt i aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger, som optager eleverne og understøtter FN's verdensmål. I lærervejledningen til dit LIFE Forløb kan du i afsnittet "Fagligt indhold" læse om, hvilke verdensmål du og din klasse skal arbejde med. Hvis du vil læse mere om FN's verdensmål, kan du gøre det på deres hjemmeside ved at klikke her.
LIFE Forløb understøtter den almindelige undervisning og lever op til de relevante Fælles Mål for grundskolen og de faglige mål på ungdomsuddannelserne.
MÅL OG KLASSETRIN
Hvert LIFE Forløb er udviklet til et eller to klassetrin og et eller flere fag på det klassetrin – evt. som et tværfagligt forløb. Der er altid formuleret konkrete læringsmål inden for Fælles Mål i grundskolen eller faglige mål på ungdomsuddannelserne.
UDVIKLET OG TESTET SAMMEN MED ANDRE
Alle undervisningsforløb er udviklet i samarbejde med virksomheder eller forskningsinstitutioner, der arbejder med viden, forskning og teknologi i relation til forløbets problemstilling. Samtidig er LIFE Forløb altid udviklet og afprøvet i tæt samarbejde med lærere og elever på det relevante klassetrin.
Hele udviklingsprocessen er finansieret af LIFE, og vi tager det fulde ansvar for undervisningsforløbets indhold, form og fortælling om virksomheder, teknologier, problemstillinger mv.
UNDERSØGELSESBASERET NATURFAGSUNDERVISNING
LIFE arbejder med en undersøgelsesbaseret tilgang til undervisning, og både eksperimentelle metoder og digital understøttelse er omdrejningspunkter i forløbene.
Alle LIFE Forløb er udviklet på baggrund af virkelighedsnære problemstillinger, der er relevante i forhold til elevernes hverdag, og som skal både motivere, engagere og styrke elevernes læringsudbytte. Det sker ved at skabe rammer, hvor eleverne selv kan opstille hypoteser, konstruere undersøgelser og drage konklusioner.
LIFE Forløb kan anvendes på fem forskellige platforme, og som klasse vil man ofte have glæde af at arbejde med et LIFE Forløb på flere måder. De fem platforme er LIFE Kit, MY:LIFE, LIFE Lab, LIFE Mobil Lab og LIFE Campus. Læs mere om platformene her.