Videre arbejde
Forløbet tager afsæt i FN's verdensmål 11.2, som udover sikkerhed og tryghed i trafikken også fokuserer på adgangen til effektive kollektive transportsystemer med handicapvenlige forhold og overkommelige billetpriser.
Designudfordring
Hvis du ønsker at arbejde videre med verdensmålet, kan du give eleverne en designudfordring, hvor de skal undersøge, hvordan selvkørende teknologi kan bruges i en kollektiv kontekst. Her ligger fokus på den del af problemstillingen, der handler om trængsel og tilgængelighed.
En designudfordring tager udgangspunkt i en design thinking-proces fx FIRE-modellen. FIRE-modellen består af fire faser: Forstå, Ideudvikling, Realiser og Evaluer. Herunder følger en kort forklaring af de fire faser:
- Fase 1: Forstå
I fase 1 opnår eleverne forståelse for det problem, der skal løses. De skal stille krav til designet ud fra brugernes behov. Denne brugerforståelse indebærer en indsigt i, hvorfor udfordringen er et problem, hvem udfordringen er et problem for, og på hvilken måde udfordringen er et problem. - Fase 2: Ideudvikling
I fase 2 ideudvikler eleverne konkrete løsninger ud fra brugernes behov og designkrav. Eleverne udvikler ideer ud fra de designkrav, de opstillede i fase 1. Herefter deler de og inspireres af hinandens gode og mindre gode ideer. - Fase 3: Realiser
I fase 3 realiserer eleverne de bedste ideer ved at konkretisere dem. Indledningsvis designer eleverne prototyper, som de tester, afprøver, diskuterer og forbedrer. Ved at tegne, klippe og bygge med forskellige materialer nærmer eleverne sig deres konkrete forslag til en løsning på brugernes udfordring. - Fase 4: Evaluer
I fase 4 evaluerer eleverne prototypens opfyldelse af brugernes behov. Det endelige produkt præsenteres om muligt for brugerne, fx via en test af produktet. Eleverne reflekterer desuden over deres egen proces og udbytte af designudfordringen.
På emu.dk kan du finde mere information om designprocesser.