Lærervejledning til TasteMaster
TasteMaster er et forløb til 10. klasse i faget fysik/kemi. Her kan du læse lærervejledningen til forløbet.
I TasteMaster skal eleverne undersøge, hvordan man ved hjælp af simple produktionsmetoder kan påvirke smagsoplevelsen af fødevarer og derved måske give flere lyst til at følge de tre kostråd:
- Sluk tørsten i vand.
- Spis flere grøntsager og frugter.
- Spis mindre kød - vælg bælgfrugter og fisk.
Eleverne vil gennem forløbet bl.a. undersøge pH's, sukkerindholds og fermenterings betydning for en smagsoplevelse, og de skal supplere kemiske analyser med målinger, hvor de bruger deres egen krop og deres egne sanser som måleinstrument.
Eleverne kommer til at arbejde med følgende faglige pointer i TasteMaster:
- Det er ikke alle kostråd, der er lige nemme at følge.
- Smag spiller en stor rolle for vores lyst til at følge kostrådene.
- En smagsoplevelse består af flere aspekter, herunder grundsmage, tekstur og aroma.
- Der er en sammenhæng mellem vores smagspræferencer, pH og sukkerindhold.
- PH er et udtryk for mængden af H3O+-molekyler i en væske.
- Når vi koger grøntsager, spiller væskens pH en stor rolle for, hvordan slutproduktet bliver.
- Amylase nedbryder stivelse til sukkermolekyler.
- Protease nedbryder protein til aminosyrer.
- Fermentering kan være med til at ændre smagsoplevelsen for kikærter.
I TasteMaster skal eleverne arbejde med en række centrale fagord. Arbejdet med fagordene sker i tekster, videoer og konkrete aktiviteter, der styrker elevernes aktive brug af fagordene. Eleverne vil gennem sanseoplevelser blive støttet i at bevæge sig fra at bruge hverdagssprog til at bruge fagsprog, når de skal beskrive smagsoplevelser.
Eleverne arbejder med følgende fagord:
- Grundsmage
- Sød
- Salt
- Umami
- Bitter
- Sur
- Tekstur
- Smuldrende
- Sej
- Sprød
- Blød
- Hård
- Fugtig
- Tør
- Fedtet
- Aroma
- PH
- Fermentering
- Nedbrydning
- Protease
- Protein
- Aminosyrer
- Amylase
- Stivelse
- Sukker
Fælles Mål og læringsmål
Nedenfor kan du se en grafisk oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbets overordnede læringsmål relaterer sig til.
Ud over de viste læringsmål ovenfor ses herunder et skema med alle berørte Fælles Mål i forløbet.
FN's verdensmål
Alle LIFE's undervisningsforløb tager udgangspunkt i FN's verdensmål. I TasteMaster arbejdes der med følgende verdensmål:
#12: Sundhed og Trivsel
Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
I LIFE Kit finder du alle materialer, som du skal bruge til forløbet.
Du skal være opmærksom på nedstående aktiviteter, som kræver særlig forberedelse:
- Analyser smagen: Her skal du forberede smagssæt og chips, der skal være fugtige.
- Vand med smag: Her skal du forberede drikkevareprøver.
Derudover kræver nogle af aktiviteterne adgang til et skolekøkken. En oversigt over lokalebehov ses i afsnittet "Forløbets opbygning" længere nede i lærervejledningen.
I starten af alle aktiviteter kan du se en materialeliste med de materialer, som skal bruges i aktiviteten. Du finder materialelisten nederst på aktivitetsforsiden.
Du vil modtage et LIFE Kit, der indeholder de fleste materialer til forløbet. De materialer, der ikke er i LIFE Kittet, er følgende:
- Broccoli: Skal bruges i aktiviteten Grøntsager med smag.
- Gryder: Skal bruges i aktiviteten Grøntsager med smag.
- Knive: Skal bruges i aktiviteten Grøntsager med smag.
- Tallerkener: Skal bruges i aktiviteten Grøntsager med smag.
Her kan du se en oversigt over alle materialer i LIFE Kit:
Du kan se en detaljeret liste over alt indhold i LIFE Kit her: Materialeliste. Hvis flergangsmateriale går i stykker eller mangler, vil vi gerne vide det, så LIFE Kittet er komplet til den næste klasse, der skal modtage det. Du kan notere det i materialelisten.
Når I er færdige med forløbet, skal du og din klasse udfylde et spørgeskema. Du finder links til spørgeskemaerne på sidste side i forløbet.
Hvis I ikke gennemfører hele forløbet, skal I stadig udfylde spørgeskemaerne. Jeres mening er vigtig for os, så vi kan forbedre vores naturfaglige undervisningsforløb.
TasteMaster kan afvikles på 8-12 lektioner, afhængigt af hvor mange af kostrådene I vil arbejde med. Forløbet indeholder tre temaer, der hver indgår i en aktivitet, der behandler et kostråd. Du tilpasser forløbet ved at vælge, om I skal gennemgå en, to eller tre af aktiviteterne.
Forløbsoversigten nedenfor viser, hvad eleverne skal lave i forløbet. Du finder også forløbsoversigten på siden Introduktion til forløbet, hvor du og eleverne kan gennemgå den i fællesskab.
I forløbet bruges der materialer, der kræver en særlig håndtering, ligesom der er sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på.
Bemærkninger om sikkerhed er altid detaljeret beskrevet i lærerguides i den enkelte aktivitet. Der er bemærkninger om sikkerhed i følgende af forløbets aktiviteter:
Læs sikkerhedsdatabladene grundigt. Du finder dem via linket her eller ved hjælp af QR-koden nedenfor.
Vær særligt opmærksom på følgende:
- Lokaler: Da der skal smages på fødevarer i de fleste aktiviteter, kan de ikke udføres i et lokale, der ikke er godkendt til fødevarer. En del af aktiviteterne kan godt udføres i et almindeligt klasselokale. Se en oversigt over lokalekrav i afsnittet "Forløbets opbygning" i lærervejledningen.
- Hygiejne: Da der arbejdes med fødevarer, skal alle vaske hænder, inden I går i gang med aktiviteterne.
Hvordan kan eleverne på en kvalificeret måde bruge deres sanser som måleinstrumenter i naturfagene? Hvordan kan vi styrke elevernes naturfaglige sprogbrug?
Læs mere nedenfor.
I TasteMaster får eleverne mulighed for at arbejde med alle fire naturfaglige kompetencer:
- Undersøgelseskompetencen
- Modelleringskompetencen
- Perspektiveringskompetencen
- Kommunikationskompetencen.
Der er dog særligt fokus på undersøgelseskompetencen og kommunikationskompetencen.
Igennem hele forløbet skal eleverne undersøge med afsæt i deres egne smagsoplevelser og holde dem op mod kemiske målinger og naturfaglig viden. Eleverne vil arbejde med at opstille egne hypoteser og afprøve dem. Der arbejdes med åbne undersøgelser, hvor der ikke er et konkret svar. Eleverne skal gennemføre undersøgelser, og gennem både visuelle og smagsmæssige observationer skal de drage konklusioner og finde sammenhænge.
Intentionen med TasteMaster er også at styrke elevernes brug af fagord og at gøre dem i stand til at bruge fagsprog i stedet for hverdagssprog til at beskrive smagsoplevelser. Gennem forløbet vil eleverne møde modeller og fagtekster, som skal stilladsere dem i denne bevægelse fra hverdagssprog til fagsprog.
TasteMaster er modulært opbygget. Det betyder, at dele af forløbet kan tages ud, hvis I ikke har tilstrækkelig tid, eller hvis du vurderer, at niveauet i noget af indholdet vil være for lavt eller for højt for klassen.
De modulære dele i forløbet er de tre aktiviteter: Vand med smag, Grøntsager med smag og Bælgfrugter med smag.
Du kan frit vælge, om du vil arbejde med en, to eller tre af aktiviteterne. Hver aktivitet er vurderet til at vare 90 min. I nogle af aktiviteterne er der givet forslag til, hvordan aktiviteten kan udvides, hvis I ønsker at gøre det.
De tre ovennævnte aktiviteter er på tre forskellige niveauer.
I Vand med smag arbejder eleverne med at måle og vurdere uden at gå i dybden med begreber som pH og sukker.
I Grøntsager med smag får eleverne en dybere forståelse af blandt andet pH, når de skal koge grøntsager i surt og basisk vand.
I Bælgfrugter med smag får eleverne en dybere forståelse af protease, amylase, stivelse og proteiner, når de skal lære om og arbejde med fermentering.
I TasteMaster kommer eleverne til at gå fra at bruge hverdagssprog til fagsprog i beskrivelser af naturfaglige fænomener og smagsoplevelser. Eleverne vil til at starte med tage udgangspunkt i deres hverdagssprog og anvende det til at beskrive naturfaglige fænomener og smagsoplevelser.
Eleverne vil gennem forløbet møde modeller, fagtekster og film, som skal styrke deres brug af fagsproget. Det er også vigtigt, at du er opmærksom på at bruge de berørte fagord i den korrekte kontekst og med den rette betydning i din dialog med eleverne.
For en mere detaljeret oversigt over de berørte fagord, se afsnittet "Fagligt indhold".
Gennem hele forløbet vil eleverne bruge deres egen krop til at udføre målinger i undersøgelserne. For nogle elever kan det være grænseoverskridende at smage på forskellige kendte og ukendte produkter, og hvis nogle elever derfor ikke har lyst til at smage, skal der være plads til og respekt for det.
Du kan bruge forskellige greb for at sikre, at disse elever stadig får noget ud af aktiviteterne. Det er vigtigt at forklare, at det ikke er nødvendigt at synke det, man smager. Eleverne kan også nøjes med at smage med spidsen af tungen, at dufte til maden, at mærke med fingrene eller at observere fødevarernes udseende. Man kan sagtens få noget ud af øvelsen, selvom man ikke har maden i munden eller synker den.
I afsnittet nedenfor kan du læse mere om vores samarbejdspartner i forbindelse med udviklingen af TasteMaster.
TasteMaster er udviklet i tæt samarbejde med Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD). KU FOOD har være medudvikler på aktiviteterne i forløbet og har derudover bidraget med sparring om det faglige indhold i forløbet.
KU FOODs mission er at levere forskning og uddannelse samt at formidle viden på højeste internationale niveau inden for fødevarevidenskab og teknologi. På KU FOOD udføres forskning og uddannelse, der er med til at løse de globale udfordringer på fødevareområdet. Forskningen indgår i udviklingen af nye fødevarer og måder at producere dem på.
For yderligere information kan du læse mere på: https://food.ku.dk/.