EXTRACTORS
Om forløbet
Hvad har slik, yoghurt og makeup til fælles? De indeholder alle tilsætningsstoffer, som er fremstillet ved hjælp af ekstraktion. Tilsætningsstoffer er fx en farve, en duft eller en smag – og din hverdag er fuld af dem. Hver dag er du omgivet af produkter, som er afhængige af ekstraktionsprocesser.
Danske virksomheder bruger mange ressourcer på ekstraktionsprocesser hvert år. Ekstraktion kræver store mængder energi, tid, kemikalier og råvarer. Derfor vil virksomhederne gerne optimere deres ekstraktionsprocesser, så de bliver både økonomisk og miljømæssigt bæredygtige.
I Extractors skal I undersøge, hvordan viden om ekstraktion kan være med til at minimere virksomhedernes ressourceforbrug. I skal tilrettelægge og gennemføre et eksperiment om ekstraktion – og så skal I sidde i kontrolrummet i en stor dansk virksomhed og forsøge at optimere virksomhedens ekstraktionsproces med fokus på ressourceforbrug, omkostninger og kundernes ønsker.
PRAKTISKE INFORMATIONER
Du finder en introduktion til platformen og link til lærervejledningen her. I lærervejledningen finder du faglig baggrundsviden, information om din forberedelse m.m.
DIDAKTISKE OVERVEJESER
På denne side introduceres eleverne til forløbet Extractors. Teksten "Om forløbet" kan læses enten i fællesskab eller i mindre grupper.
Du kan støtte elevernes refleksion over læringsmålene med følgende spørgsmål:
- Hvad er væsentligt at undersøge og kende til, når I tilrettelægger og gennemfører et eksperiment?
- Hvordan tror I, optimering af ekstraktionsprocesser kan vurderes?
Når du viser forløbsoversigten, kan du give eleverne praktiske informationer om forløbets varighed, indhold og eventuelle afsluttende aflevering. Læs mere om forløbets opbygning i lærervejledningen.
1. Læs teksten ovenfor, og tal om følgende spørgsmål:
- Hvordan tror I, at kemisk produktion kan påvirke miljø og klima?
- Hvilke ressourcer tror I, er vigtige i kemisk produktion?
- Hvordan tror I, at eksperimenter i et laboratorie kan påvirke beslutninger på en fabrik?
LÆRINGSMÅL
2. Læs forløbets læringsmål, og tal om, hvad læringsmålene betyder.
Målet med Extractors er, at I efter forløbet kan:
- Tilrettelægge og gennemføre et eksperiment om ekstraktion
- Vurdere optimering af ekstraktionsprocesser.
FORLØBSOVERSIGT
3. Tal i klassen om forløbsoversigten nedenfor.