Lærervejledning til "Kræftens Gåde Kit"
FAGLIGT INDHOLD
Forløbet kort fortalt
Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark. I "Kræftens Gåde Kit" skal eleverne arbejde med kræft og mekanismerne bag den udbredte sygdom.
Undervisningsforløbet tager afsæt i en fiktiv atomkraftulykke i Nordtyskland. Eleverne skal undersøge vejen fra strålingsskade til kræftcelle for at se nærmere på, hvordan kræft kan opstå, opdages og forebygges.
I starten af forløbet tildeles alle elever en fiktiv karakter, som de følger igennem forløbet. Eleverne undersøger, hvordan atomkraftulykken kan have påvirket karakteren, men også hvordan andre faktorer som livsstilsvalg kan have betydning for personens risiko for at udvikle kræft.
Når I har gennemført forløbet, skal hele klassen deltage i en brugerundersøgelse. Læs mere i lærervejledningen under “Organisering” og “LIFE Kit”.
Verdensmål
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN's verdensmål. I "Kræftens Gåde Kit" arbejdes der med følgende verdensmål:
Verdensmål 3, Sundhed og trivsel:
Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
Kræft er den hyppigste dødsårsag i Danmark, og hver tredje dansker får kræft, inden de er fyldt 75 år. Det har store konsekvenser for den enkelte, de pårørende og for samfundet.
Vi ved, at livsstil og påvirkning fra det miljø, vi lever i, kan være med til at øge risikoen for at få kræft. Men ofte kender vi ikke årsagen til, at nogle personer udvikler kræft.
Jo tidligere vi kan diagnosticere sygdommen, des større chance er der for, at vi kan behandle den. For bedre at kunne opspore og forebygge kræft i fremtiden er der behov for, at vi bliver klogere på de hyppigste risikofaktorers indvirkning på vores celler og deres betydning for udvikling af kræft.
FN's tredje verdensmål er at reducere tidlig dødelighed som følge af ikke-smitsomme sygdomme med en tredjedel inden 2030 gennem forebyggelse og behandling.
"Kræftens Gåde Kit" behandler sygdommen kræft ud fra et naturfagligt perspektiv, hvor eleverne arbejder med mekanismerne bag sygdommen og diskuterer forskellige løsninger til at forebygge kræft.
Fagord
I forløbet møder eleverne en række centrale fagord, som de arbejder med på forskellige måder. Eleverne møder fagordene igennem tekster, videoer og animationsfilm, og de bruger selv ordene mundtligt og skriftligt i forløbet.
Centrale fagord:
- Ioniserende stråling
- Alfapartikel
- Betapartikel
- Gammapartikel
- Vindmodel
- DNA-molekyle
- DNA-streng
- DNA-skade
- Basepar
- Mutation
- Proteinsyntese
- Translation
- Transskription
- Kræftcelle
- Cellevæv
- Risikofaktor
Nedenfor kan du se, hvilke Fælles Mål forløbets overordnede læringsmål relaterer sig til.
Fælles Mål
"Kræftens Gåde Kit" tager udgangspunkt i centrale fagområder fra Fælles Mål. I fysik/kemi er der fokus på Partikler, bølger og stråling, mens der i biologi er fokus på færdigheds- og vidensmål inden for Celler, mikrobiologi og bioteknologi samt Krop og sundhed.
I "Kræftens Gåde Kit" lærer eleverne om:
- hvordan stråling påvirker mennesker og planter
- hvilke egenskaber forskellige strålingstyper har
- hvordan DNA er opbygget
- hvordan stråling og andre faktorer kan påvirke vores DNA
- hvordan proteinsyntesen fungerer
- hvad DNA-skader betyder for udvikling af kræft
- hvilke livsstilsfaktorer der spiller ind i udvikling af kræft
- at identificere kræftceller under mikroskop
- at vurdere fordele og ulemper ved forskellige modeller
- at formidle fagstof ved brug af illustrationsmodeller, rumlige modeller og interaktionsmodeller.
De naturfaglige kompetencer
I forløbet arbejder eleverne med alle fire naturfaglige kompetencer: undersøgelseskompetencen, modelleringskompetencen, kommunikationskompetencen og perspektiveringskompetencen.
Forløbet har særlig vægt på undersøgelseskompetencen og modelleringskompetencen.
Modelleringskompetencen er i fokus i en stor del af aktiviteterne. Igennem forløbet skal eleverne arbejde med både illustrationsmodeller samt rumlige, animerede og interaktive modeller. Eleverne skal både fremstille egne modeller, vurdere modeller, diskutere modellers anvendelighed samt forklare forskellige fænomener ved brug af modeller.
Undersøgelseskompetencen er central i flere aktiviteter, hvor eleverne på forskellig vis formulerer egne spørgsmål eller hypoteser, som de bruger til at undersøge naturvidenskabelige fænomener. I flere aktiviteter trænes eleverne i observation og beskrivelse som et led i den systematiske undersøgelsesmetode. Eleverne indsamler data fra egne undersøgelser og skal herigennem forholde sig til fejlkilder og variabelkontrol.
FORLØBETS OPBYGNING
Gennemgående fortælling
Forløbet har en gennemgående fortælling med to elementer:
- En atomkraftulykke i den nordtyske by Brokdorf
- Personkort
Eleverne får opdateringer om atomkraftulykken i Brokdorf igennem tre fiktive nyhedsudsendelser.
I starten af forløbet får alle elever udleveret et personkort, der beskriver en karakter, som de hver især skal følge igennem forløbet.
De to fiktive elementer er med til at skabe en rød tråd mellem aktiviteterne.
Forløbsoversigt
Forløbsoversigten nedenfor beskriver forløbets indhold. Du finder også forløbsoversigten som illustration på forløbets s. 2.
Lektionsplan
I lektionsplanen nedenfor kan du få et overblik over forløbets indhold:
DIDAKTISKE OVERVEJELSER
Den gennemgående fortælling
Forløbet tager udgangspunkt i en fiktiv fortælling om en atomkraftulykke. Eleverne følger en række karakterer under og efter ulykken. Fortællingen er et konkret springbræt til at tale om mekanismerne bag kræft, som også er løsrevet fra elevernes eventuelle personlige oplevelser med kræft.
Flere elever kan have haft kræft tæt inde på livet. Ved at arbejde med en fortælling frem for elevernes egne personlige erfaringer kan eleverne bringe deres forforståelse i spil uden at udlevere personlige oplevelser.
Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Flere aktiviteter i forløbet er bygget op som undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning.
I aktiviteten "Strålings gennemtrængelighed" udfører I fx et svækkelsesforsøg som en lærerstyret aktivitet, hvor du sammen med eleverne tester gennemtrængeligheden af radioaktive kilder i forskellige materialer.
I aktiviteten skal eleverne selv komme med forslag til, hvilke materialer der kan svække radioaktiv stråling bedre end andre, inden de læser en fagtekst, der beskriver gennemtrængelighed og radioaktive partiklers egenskaber.
Aktiviteten er bygget op på denne måde for at motivere elevernes nysgerrighed og fastholde dem i at observere og opstille hypoteser på baggrund af deres egne observationer.
Rækkefølgen kan virke bagvendt for eleverne og kan give anledning til frustration. Du kan støtte eleverne i deres undersøgende arbejde ved at spørge ind til deres observationer og fastholde dem i, at deres egne observationer, antagelser og spørgsmål er det vigtigste. Efter aktiviteten vil de kunne læse sig til en forklaring bag de fænomener, de har observeret.
Andre aktiviteter med samme undersøgelsesbaserede tilgang er fx "Undersøg kræftceller" og "Væksteksperimentet".
Metoder fra forsknings- og vidensmiljøer
I flere af aktiviteterne bruger I metoder eller materialer på samme måde som i forskning eller hos virksomheder. Det drejer sig fx om "Vind og partikler", hvor eleverne aflæser computersimulationer udarbejdet af PDC-ARGOS i samarbejde med DMI.
Simulationer som disse anvendes også af Nukleart Beredskab i tilfælde af udslip af radioaktivt materiale et sted i verden. Tilsvarende arbejder eleverne med vævsprøver fremstillet af Kræftens Bekæmpelse. Vævsprøverne er taget fra tumorvæv og anvendes i kræftforskning.
Det er en væsentlig pointe, at eleverne ikke selv bedriver forskning i disse aktiviteter. Du kan med fordel fortælle dem, at de arbejder på samme måde og med samme materialer som forskere.
ORGANISERING
Fagopdeling
"Kræftens Gåde Kit" er et undervisningsforløb i naturfagene biologi, fysik/kemi og geografi med størst fokus på biologi. De forskellige aktiviteter er ikke fordelt på enkeltfag, men nogle aktiviteter vil have en kraftig monofaglig toning.
Forløbet er temabaseret og følger derfor ikke fagopdelingen i 8. og 9. klasse. Aktiviteterne i de tre temaer kommer i en bestemt rækkefølge, hvor de bygger på indholdet i tidligere aktiviteter. Vi anbefaler derfor, at der ikke ændres i aktiviteternes rækkefølge.
Tid og planlægning
Forløbet varer 16 lektioner fordelt over tre uger. Vælger du at fordele de 16 lektioner på mindre end tre uger, skal du være opmærksom på, at planterne i aktiviteten "Væksteksperimentet" har brug for tre uger for at spire.
Forløbet er uafhængigt af årstid, da LIFE Kit indeholder vækstlys til "Væksteksperimentet".
Hvis der er en ferie undervejs i forløbet, er det vigtigt, at planterne vandes i løbet af ferien.
Gruppearbejde
I flere af aktiviteterne skal eleverne være opdelt i grupper på fire personer. Det er vigtigt, at eleverne arbejder i de samme grupper i alle aktiviteter med firemandsgrupper – på nær i aktiviteten "Hvad fandt vi ud af?".
I aktiviteter med to- eller tremandsgrupper behøver grupperne ikke at være gennemgående.
Individuelle noter i MY:LIFE
Når eleverne arbejder i grupper, vil de ofte være flere om at læse på samme skærm. Det er en fordel, hvis eleverne hver især skriver deres fælles besvarelser ind på MY:LIFE. Når alle elever skriver egne noter og besvarelser ned, sikrer de sig adgang til noterne senere hen og gør sig uafhængige af, at bestemte gruppemedlemmer er til stede hver gang.
Brugerundersøgelse
Når I er færdige med forløbet, skal du og din klasse udfylde et spørgeskema. Du finder links til spørgeskemaerne på sidste side i forløbet.
Hvis I ikke gennemfører hele forløbet, skal I stadig udfylde spørgeskemaerne. Jeres mening er vigtig for os, så vi kan forbedre vores naturfaglige undervisningsforløb.
DIN FORBEREDELSE
Vi anbefaler, at du har læst hele forløbet på MY:LIFE igennem og orienteret dig i LIFE Kit, inden I starter på forløbet.
Væksteksperiment
I aktiviteten Væksteksperiment – del 1 skal eleverne så plantefrø, som skal gro under vækstlys. Overvej, hvor I bedst kan opstille eksperimentet, sådan at vækstlysene kan hænge over dyrkningsbakkerne, og eksperimentet kan stå nogenlunde uforstyrret. Der medfølger ikke stativ til ophængning af lampen.
Strålings gennemtrængelighed
I aktiviteten Strålings gennemtrængelighed kan du af hensyn til tiden vælge at stille forsøget op inden timen, så fokus bliver på forsøgets udførelse og ikke opstilling.
Hvad fandt vi ud af?
I aktiviteten Hvad fandt vi ud af? skal eleverne bruge nogle af de produktioner, de har lavet tidligere i forløbet. Det er derfor vigtigt at gemme elevernes arbejde fra aktiviteterne Vind og partikler og Proteinsyntesen.
LIFE KIT
Du vil modtage et LIFE Kit med forløbets materialer. LIFE Kit indeholder de fleste materialer, du skal bruge i forløbet. Følgende materialer er ikke i LIFE Kit:
- Mobiltelefoner til mikroskopiøvelse
- Stativ til vækstlys
- Geigertæller
- Radioaktive kilder
Du kan se en detaljeret liste over materialer i LIFE Kit her. Hvis flergangsmateriale går i stykker eller mangler, vil vi gerne vide det, så LIFE Kittet er komplet til den næste klasse, der skal modtage det. Du kan notere det i materialelisten. Vi anbefaler, at du orienterer dig i LIFE Kittet, inden du starter på forløbet.
Nedenfor finder du en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit:
Materialer til den fælles naturfagsprøve
Materialer, der ikke skal sendes retur, kan du med fordel gemme til elevernes arbejde med den fælles naturfagsprøve. Det er muligt at supplere de gemte materialer med et afgangsprøvekit. Læs mere i afsnittet Fællesfaglige forløb og prøver.
Her finder du links til forløbets trykte materialer:
SIKKERHED OG HÅNDTERING
I "Kræftens Gåde Kit" bruger man materialer, der kræver en særlig håndtering, ligesom der er sikkerhedsforanstaltninger, som du skal være opmærksom på.
Gennemtrængelighed af stråling
I aktiviteten Strålings gennemtrængelighed arbejder I med radioaktive kilder. Forsøget er designet som et lærerforsøg, og du skal have sikkerhedsbevis for at måtte udføre aktiviteten.
Hvis I har materialer nok på skolen, kan eleverne hver især udføre forsøget. Det er kun elever i 9. klasse, der må udføre forsøget selv. Regler for brugen af radioaktive materialer kan læses i Når klokken ringer, s. 113-115.
Undersøg kræftceller
I aktiviteten Undersøg kræftceller arbejder eleverne med rigtigt kræftvæv, som de undersøger i et mikroskop. Kræftvævet er på ingen måde skadeligt, men prøverne er skrøbelige og skal derfor håndteres forsigtigt.
Skulle det ske, at en vævsprøve går i stykker, kan glasstumperne være skarpe. Prøverne skal opbevares i de medfølgende æsker ved forsendelse.
FÆLLESFAGLIGE FORLØB OG PRØVER
Dine elever kan bruge Kræftens Gåde som optakt til at arbejde med det fællesfaglige fokusområde Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår.
Kræftens Gåde kan ikke i sig selv opgives som et fællesfagligt fokusområde, da det ikke indeholder alle de retningslinjer, som Undervisningsministeriet kræver af et fællesfagligt fokusområde. Eleverne arbejder bl.a. ikke med egne problemstillinger og undersøgelser.
Naturfagsprøvekit
Du kan bestille et gratis naturfagsprøvekit med udvalgte materialer fra Kræftens Gåde, som dine elever kan bruge, når de arbejder med den fælles naturfagsprøve. Sådan gør du:
- Book et naturfagsprøvekit på life.dk.
- Gem materialer fra Kræftens Gåde Kit, som ikke skal sendes retur (fx tryksager, dyrknings- og vandingsbakker).
Booking af naturfagsprøvekit åbnes primo februar 2024. Du kan holde dig opdateret og få information om naturfagsprøvekittet i LIFE's nyhedsbrev.
Nedenfor kan du se en oversigt over materialerne i naturfagsprøvekittet:
Her finder du links til forløbets trykte materialer:
Du kan læse vejledningen til folkeskolens fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi her, og du kan læse mere om de fællesfaglige forløb og om den fælles prøve på Astras hjemmeside.
LIFE'S SAMARBEJDSPARTNERE
"Kræftens Gåde Kit" er udviklet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse.
Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning har bidraget med generel faglig sparring til forløbet og hjulpet med at udarbejde statistik over risikofaktorer for kræft. Derudover har Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning stillet vævsprøver fra rask væv og kræftvæv til rådighed.
Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største patientforening og sygdomsbekæmpende organisation. Kræftens Bekæmpelse arbejder inden for de tre hovedområder: forskning, forebyggelse og patientstøtte. Organisationen har sit eget forskningscenter og uddeler penge til fri forskning.
Grundstenen til Kræftens Bekæmpelse blev lagt i 1904-05. I 1928 blev Landsforeningen til Kræftens Bekæmpelse stiftet. I 1942 blev Cancerregisteret grundlagt, hvor alle danske tilfælde af kræft siden 1943 er registreret. Syv år senere – i 1949 – oprettede Kræftens Bekæmpelse sin egen forskningsenhed.
I dag finansierer Kræftens Bekæmpelse cirka halvdelen af al dansk kræftforskning.
BAGGRUNDSVIDEN
Ønsker du at vide mere om kræft, kan du læse mere på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside. Her kan du finde den nyeste forskning og viden inden for kræftområdet. Følgende links kan være særligt nyttige:
- Kræftens Bekæmpelse: Hvad er kræft? Her kan du læse, hvad kræft er, og hvordan det opstår.
- Kræftens Bekæmpelse: Årsager til kræft Her kan du læse mere om årsagerne bag udvikling af kræft.
- Kræftens Bekæmpelse: Børn og unge Her kan du få hjælp til, hvordan man kan støtte børn i kræftramte familier.