Turbovækst til 10. klasse
Turbovækst til 10. Klasse
Turbovækst Kit er et fællesfagligt forløb udviklet til 9. klasse. Turbovækst Kit kan også bruges til fysik/kemi i 10. Klasse. Alle punkter i lærervejledningen ovenfor er stadig gældende. Ud over disse bør du være særligt opmærksom på de forhold, som beskrives i dette afsnit.
Tidsrammen
Vær opmærksom på, at forløbet har en varighed på 25 lektioner, og at du kun har materialekittet i fem uger. Hvis du har brug for længere tid, kan du ringe til LIFE support på +45 22 34 48 96 og høre om mulighed for at forlænge din booking.
I afsnittet "Fagområder og forløbets opbygning" nedenfor kan du læse om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du ikke kan nå hele forløbet inden for tidsrammen.
Faglokaler og sikkerhed
I forløbet anvendes materialer, der kræver særlig sikkerhedsmæssig håndtering. Læs mere i afsnittet "Sikkerhed og håndtering" ovenfor.
Du skal også være opmærksom på, at nogle aktiviteter skal gennemføres i et fysik/kemi-lokale eller et lokale, hvor det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt at udføre aktiviteterne. Det drejer sig om følgende aktiviteter:
I afsnittet "Fælles Mål og læringsmål" ovenfor kan du læse, hvilke Fælles Mål for 9. klasse, forløbet dækker. Hvis du vælger at bruge Turbovækst Kit i 10. klasse, er forløbet også relevant for de fire kompetenceområder for fysik/kemi i 10. klasse.
Forløbets overordnede læringsmål peger særligt ind i følgende færdigheds- og vidensområder for fysik/kemi i 10. klasse:
- Stof og stofkredsløb
- Produktion og teknologi
Du kan desuden læse mere om, hvordan forløbet er relevant for arbejdet med de naturvidenskabelige kompetencer i "Fælles Mål og læringsmål" ovenfor.
Turbovækst Kit er et fællesfagligt forløb udviklet til biologi, geografi og fysik/kemi i 9. klasse. Alle aktiviteter indeholder elementer fra et eller flere af de tre fag. Forløbet har ligeledes en indbygget progression. Du kan læse mere i afsnittene "Forløbets opbygning" og "Organisering" ovenfor.
I skemaet nedenfor kan du se, hvad du skal være særligt opmærksom på, hvis du tilpasser forløbet til fysik/kemi i 10. klasse. Du kan fx se, hvilke aktiviteter der er indbyrdes afhængige, og hvilke fag der fylder mest i de forskellige aktiviteter.
MY:LIFE og Landebyggeren
Forløbet veksler mellem aktiviteter på MY:LIFE og aktiviteter i det digitale læringsspil Landebyggeren.
Landebyggeren understøtter elevernes forståelse af det faglige indhold ved brug af fx quizzer. Desuden har udviklingen af elevernes eget land og konkurrencen imellem landene til hensigt at motivere eleverne og give dem mulighed for at opleve deres læring som meningsfuld. Det er vigtigt at have med i sine overvejelser om tilpasning af forløbet. Du kan læse mere i afsnittet "Didaktiske overvejelser" ovenfor.
Vær opmærksom på sammenhængen mellem MY:LIFE og Landebyggeren:
I lærerguides på MY:LIFE ses løbende vejledninger til lærerens rolle i Landebyggeren.
- I aktiviteterne ”Landebygger #1-8” skal eleverne udvikle deres fiktive lande i Landebyggeren. Eleverne anvender viden fra de forudgående aktiviteter til at kvalificere deres valg i Landebyggeren.
- Vær opmærksom på, at du skal vurdere elevernes generelle arbejdsindsats i Landebyggeren. Eleverne optjener penge i spillet på baggrund af din vurdering. Du kan læse, hvornår du skal vurdere eleverne i lærerguides på MY:LIFE.
- På forsiden af mapperne Katalysatorer, Produktion og Miljø, samt aktiviteterne Byg et ammoniakanlæg og Landebygger #8 skal eleverne lave en quiz i Landebyggeren. Quizzen tager afsæt i deres viden fra de foregående aktiviteter. Hvis I har sprunget aktiviteterne over, bør du overveje, om eleverne skal lave quizzen. Hvis du ønsker at springe en eller flere quizzer over, kan det gøres ved at åbne den pågældende quiz for eleverne og lukke den igen. Så vil alle elever få 0 dollars for quizzen.