Autopilot
Om forløbet
Har du prøvet at sidde i kø i en bil sammen med din mor og far? Eller har du prøvet at vente ved en vej, hvor bilerne skulle stoppe, så du kunne komme sikkert over?
Mange store byer har problemer med trafikken i dag. I fremtiden kommer der til at bo flere mennesker i byerne, og så får vi flere problemer i trafikken, hvis vi ikke gør noget.
I Autopilot skal I undersøge, om selvkørende biler kan være med til at løse problemerne i trafikken. I skal hjælpe borgmesteren i Blokby med at lave en kampagnefilm om selvkørende biler. I skal kode robotter og undersøge, hvordan selvkørende biler virker. Og I skal tale om, hvad der sker, når vi slipper ny teknologi løs i vores samfund.
Når I er færdige med forløbet, kommer I til at vide meget mere om robotter og selvkørende biler.
Velkommen til Autopilot!
I elevhæftets første opslag introduceres eleverne for læringsmålene gennem borgmesterens og Buddys dialog. Tal i klassen om jeres forventninger til forløbets indhold ud fra forløbets læringsmål. Du kan fx spørge om følgende:
- Hvilke problemer kan der være i trafikken?
- Hvad kender I til selvkørende biler?
- Hvad ved I om kodning og robotter?
LÆRINGSMÅL
- Jeg kan undersøge, hvordan selvkørende biler kan være med til at løse problemer i trafikken.
- Jeg kan kode en robot, så den kan udføre nogle af de samme handlinger som en selvkørende bil.
Vigtige links
- mBlock
Her finder du et link til programmet mBlock. Det er i dette program, at eleverne bygger og overfører koder til robotterne. Eleverne skal bruge dette link, når de skal tilgå mBlock. Det sikrer, at de kommer ind på en version, der lever op til alle regler om GDPR. - mLink
Herunder finder du installationsfiler til mLink. Eleverne skal have installeret mLink på deres computer for at kunne overføre blokkode til robotterne. I denne video kan du se, hvordan du gør.
- Blokkoder
Herunder finder du to filer, der indeholder koder, som skal overføres til robotterne. Du kan læse mere i afsnittet Din forberedelse i lærervejledningen.