SPØRGSMÅL TIL LIFE FORLØB
Generelle spørgsmål til LIFE Forløb
Du kan finde en oversigt over alle lærervejledninger til LIFE Forløb her.
Lærervejledningen kan også altid findes på forsiden af det kitforløb, du er i gang med. Den kan findes på forløbets forside i toppen, hvor der står "Lærervejledning". Se billede.
Når du har klikket på "Lærervejledning" i det kitforløb, du er i gang med, kommer du til en side, hvor der med rød overskrift står "Introduktion til forløbet". Nederst på denne side er der en grøn boks med et direkte link til lærervejledningen for forløbet.
Lærerguides findes i alle LIFE Forløb og kan ses på den side eller aktivitet, du er i gang med i forløbet på MY:LIFE. Når du er i gang med dit LIFE Forløb, kan du bruge menubaren i højre side, hvor du kan slå lærerguides til eller fra, åbne alle lærerguides på siden, ændre skrifttypen til Dyslexie og åbne højtlæsningsfunktionen. På billedet kan du se, hvordan menubaren ser ud, når du er i gang med dit LIFE Forløb.
Du kan klikke her for at se en guide til, hvordan du slår lærerguides til og fra. Funktionen har til formål at kunne skjule lærerguides for elever, hvis et LIFE Forløb fx skal vises til en klasse på storskærm.
Autopilot
LIFE Autopilot Appen scanner afstanden ned til gulvet for at kunne vurdere, hvordan byen placeres i en hensigtsmæssig højde.
Hvis gulvet er meget blankt og ensfarvet, kan teknologien have svært ved at orientere sig i rummet. Du kan afhjælpe dette ved enten at finde et sted med et andet underlag eller placere objekter (en måtte, jakke el.lign.) på gulvet, der bryder det monotone udtryk.
Forløbet er udviklet til at blive brugt i sammenspil med appen. Der vil derfor være mange elementer, hvor du som lærer skal springe over eller finde på alternative løsninger, hvis I ikke bruger appen.
Herunder kan du se, hvad appen indeholder:
- Blokby
En AR-simulering, hvor eleverne oplever, hvordan trafikken skaber problemer og påvirker byens borgere.
- Videoværksted
Her producerer eleverne løbende videoer, der samler op på og perspektiverer den viden, som de løbende tilegner sig. Videoerne bliver til sidst samlet i en kampagnefilm til byens borgmester og er dermed forløbets elevproducerede produkt.
- Mål reaktioner
Et mini-spil, der bruges til at distrahere eleverne, mens de foretager målinger med reaktionsmåleren. Spillet giver en god fornemmelse af, hvor lidt der skal til for at påvirke en persons reaktionstid, hvilket går ud over sikkerheden i trafikken.
- Test bremselængde
Et mini-spil, hvor eleverne kan undersøge sammenhængen mellem fart og bremselængde. Spillet er med til at give en god fornemmelse af, hvordan høje hastigheder påvirker bremselængde, hvilket også er vigtigt for sikkerheden i trafikken.
- Træf svære valg
En simulation af uheldssituationer, hvor eleverne skal handle instinktivt og foretage velovervejede valg i pludselige og komplekse situationer.
LIFE kan ikke anbefale brugen af mBlock-appen, da den ikke overholder LIFE’s krav til behandling af brugernes data. Særligt fraråder vi brug på elevernes personlige devices.
Ønsker du at bruge denne løsning, anbefaler vi, at du går i dialog med skolens IT-ansvarlige. Primært går vores bekymring på, at appen opfordrer til, at eleverne opretter en bruger og logger ind – det er dog ikke nødvendigt for at bruge appen.
Ja, mLink kan godt bruges på Chromebooks. Det kræver denne browser extension: mBlock Chroomebooks Extension
Det skyldes højst sandsynligt, at mBlock er indstillet til at kode en anden enhed end Codey Rocky-robotten.
Du kan skifte enhed ved at trykke “Tilføj” og derefter tilføje Codey Rocky-robotten. Codey Rocky- robotten findes i øverste linje i højre side.
Du kan fjerne CyberPi-robotten ved at trykke på krydset i højre hjørne af CyberPi-boksen, da den ikke skal bruges.
Dette kan skyldes flere ting:
- Har du installeret driveren mLink?
- Installation af mLink til Windows, Mac og extension til Chromebook gennem følgende link: Autopilot mLink
- Er USB-kablet forbundet til både din computer og Codey Rocky-robotten?
- Er Codey Rocky-robotten tændt?
- Har du trykket ”Forbind” under fanen “Baggrund”?
- Du skal trykke ”Forbind” to gange for at kunne uploade koden.
- Får du en meddelelse på din computer, der viser, at koden er overført, når du trykker på upload?
- Hvis du gør, betyder det, at koden er overført, og du bør kunne se det på din Codey Rocky-robot.
- Hvis det stadig ikke virker, er der enten en fejl i den kode, du prøver at overføre, eller der er fejl på den fysiske robot, hvilket skal fejlmeldes.
Eleverne arbejder i par med LIFE Autopilot-appen, elevhæftet og reaktionsmåleren. Man skal stå op for at have god plads til at kunne bruge reaktionsmåleren.
Reaktionsmåleren skal holdes lodret af person 1, som holder fast øverst, hvor der er tegnet en tommelfinger. Person 2 holder tommelfingeren foran og pegefingeren bagpå ved den nederste markering. Person 2 skal ikke holde fast på reaktionsmåleren, men være klar til at klemme fast med de to fingre, når person 1 giver slip. Person 2 er den, der får testet sin reaktionstid.
Selve forsøget går ud på, at person 1 giver slip på reaktionsmåleren på et tidspunkt, som person 2 ikke kender. Derefter skal person 2 nå at klemme fast på reaktionsmåleren, inden den falder på jorden. Person 1 skal derfor ikke tælle ned el.lign.
Jo lavere tallet for reaktionstiden er, jo bedre reaktionstid har eleven. Efterfølgende distraheres eleverne med et spil i LIFE Autopilot-appen, imens de igen skal måle deres reaktionstid på samme måde som beskrevet ovenfor.
Man kan flytte rundt på placeringen af, hvor man tester farvesensoren. Nogle gange kan for meget eller lidt lys medføre, at Codey Rocky-robottens sensorer ikke kan genkende farver ordentligt.
Hvis robottens sensorer ikke kan genkende farver, er det typisk, fordi de skal kalibreres. Det kan man gøre i fællesskab i klassen, således at alle robotterne bliver kalibreret på en gang, og der ikke bør opstå problemer igen senere. Med dette kan man fortælle eleverne, hvad det betyder for robotten, når den bliver kalibreret: at man nulstiller sensoren, så den har et udgangspunkt at måle efter, hvilket giver den bedste måling. Alternativt kan du som lærer gøre det som forberedelse.
Du nulstiller sensoren således:
1. Kør programmet mLink og åbn: programmet mBlock.
2. Tænd og forbind robotten til en PC med USB-kablet.
3. Vælg ”Tilføj” under enheder.
4. Vælg ”Codey”, som findes i øverst linje i højre side og tryk ”OK”.
5. Tryk på ”Forbind”, som er under fanen “Baggrund”. Du skal trykke ”Forbind” to gange.
6. Vælg ”USB” øverst til venstre i dialogboksen og tryk på ”Forbind”.
7. Rul ned i vinduet så knappen ”Indstillinger” kommer til syne.
8. Tryk på knappen “Indstillinger”, som er nederst i fanen “Baggrund”.
9. Vælg ”Kalibrer farvesensor”, som er nummer to i fanen “Baggrund”.
10. Sæt robottens to dele sammen, og placér den på et stykke hvidt papir med sensoren pegende ned mod underlaget. Husk at Codey Rocky-robotten skal være koblet til computeren.
11. Tryk på ”Kalibrer”.
12. Robotten burde nu være i stand til at aflæse farver korrekt.
Sensorens målefrekvens kan være for langsom til at registrere kanten.
En løsning kan være, at sensorbaren vippes lidt frem, således den ikke peger lige nedad eller lige frem, men skråt fremad.
En anden løsning kan være at flytte kodeblokken ”Stop med at køre” ovenover kodeblokken ”Vis billede” i selve kodeprogrammeringen, således at koden reagerer hurtigere i loopet.
I er også velkommen til selv at finde på andre og smartere løsninger.
Koden til at køre rundt i rundkørslen kan fikses på forskellige måder. Først og fremmest skal I vide, at startpilen i rundkørslen guider den forkerte retning i forhold til koden. Hvis du har nogle dygtige elever, kan du bede dem om selv at finde frem til en løsning.
Én løsning kan være at beholde den originale kode, hvor pilen vil vise forkert retning i rundkørslen. Her skal man placere robottens sensor over rundkørslens inderste kant.
En anden løsning kan være at ændre tallet i den sidste kodeblok, som hedder “Venstre hjul kører med 20% fart og højre hjul med 50% fart” ved at ændre fra 50% fart til 0% fart ved højre hjul i kodeblokken. Her skal robottens sensor placeres over rundkørslens yderste kant.
I er også velkommen til selv at finde på andre og smartere løsninger.
Vandkamp Kit
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt (findes også i LIFE Kit). Her fremgår det, hvilke materialer der skal sendes retur.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I Vandkamp Kit er der ikke sikkerhedsdatablade. Dog bruges der materialer, der kræver en særlig håndtering, ligesom der er sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Det kan du læse om i lærervejledningen til Vandkamp Kit under afsnittet "Sikkerhed og håndtering".
Plastmissionen Kit
Hvad står LCA for?
LCA står for "Livscyklusvurdering" (Life Cycle Assessment). LCA kan bruges til at beskrive hvor miljøbelastende et produkt er. I lærervejledningen til Plastmissionen Kit, kan du under punktet "Baggrundsviden" læse mere om hvad en LCA er.
Hvad skal eleverne i LCA Pro Tool?
Eleverne skal arbejde i LCA Pro Tool, når de skal tage stilling til, hvordan de vil producere deres mobilcovers. Eleverne skal i programmet tage stilling til enkelte faser for:
- Råstoffer
- Produktion
- Transport
- Brug og bortskaffelse
Eleverne har mulighed for at klikke sig rundt fx mellem de forskellige råstoffer. Her kan de få oplysninger om råstoffet og dets effekt på CO2, miljø og økonomi. Til sidst i forløbet skal eleverne lave en samlet LCA, hvor de skal tage stilling til den interne påvirking af deres valg i de enkelte faser.
Chatten i LCA Pro Tool
Når eleverne har programmet åbnet, er der et chatvindue ude i højre side. Her kan de spørge deres kollegaer til råds, hvor kollegaerne kommer med autogenerede svar om fordele og ulemper ved fx råstoffer.
Hvorfor sker der ingenting, når eleverne vælger 'Transport' i LCA'en?
I LCA Pro Tool vil barren kun flytte sig minimalt, når eleverne vælger transport. Det skyldes, at transport kun har en lille effekt i forhold til de andre faser i plastcovers livscyklus - selvom transport har en negativ miljøbelastning.
Vægtningen for de enkelte fasers effekt på CO2, miljø og økonomi er baseret på samtaler med en LCA-ekspert fra DTU.
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt. Den findes også i LIFE Kit. Her fremgår det, hvilke materialer der skal sendes retur, og hvilke materialer I kan beholde på skolen.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I lærervejledningen til Plastmissionen Kit under afsnittet “Sikkerhed og håndtering”, står der hvilke materialer, der kræver særlig håndtering samt de sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Her finder du også links til alle sikkerhedsdatabladene. Klik her for at åbne afsnittet “Sikkerhed og håndtering” i lærervejledningen til Plastmissionen Kit.
Turbovækst Kit
Opret bruger
Når du og din klasse skal i gang med Landebyggeren, skal du oprette en bruger. Det gør du ved at klikke på "Har du ikke en brugerprofil?", og derefter indtaste din e-mail og et password. Bemærk! Man kan ikke bruge samme bruger, som der bruges på MY:LIFE til at logge ind.
Inviter kollega
Hvis du ønsker at invitere en kollega til samme spil, du har oprettet, skal du klikke på "Inviter kollega"-knappen, som vist på billedet. "Inviter kollega"-knappen finder du på oversigten over dine spilforløb. Denne findes ved at trykke på huset i nederste højre hjørne. Din kollega skal selv oprette en bruger med samme mail, som du angiver på "inviter kollega"-knappen.
Quizzer
Hvis du oplever, at du ikke har mulighed for at åbne en quiz for dine elever, skyldes det ofte at en tidligere quiz ikke er blevet lukket korrekt. Derfor skal du:
- Genmmengå tidligere quizzer og tjekke om de er lukkede
- Hvis knappen "Luk for elever" dukker op, betyder det at quizzen ikke er lukket korrekt. Klik derfor på knappen, og tjek om du kan åbne den quiz, som dine elever er nået til.
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt (findes også i LIFE Kit). Her fremgår det hvilke materialer, der skal sendes retur og hvilke materialer, der ikke skal sendes retur.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I lærervejledningen til Turbovækst Kit under afsnittet “Sikkerhed og håndtering”, står der hvilke materialer, der kræver særlig håndtering samt de sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Her finder du også links til alle sikkerhedsdatabladene. Klik her for at åbne afsnittet “Sikkerhed og håndtering” i lærervejledningen til Turbovækst Kit.
Mikrosafari Kit
I Mikrosafari Kit skal eleverne tage billeder af deres indsamlede dyr og uploade dem med Arters app, som er installeret på iPaden, der følger med i LIFE Kittet. Du kan læse mere om arbejdet med Arter.dk i lærervejledningen til Mikrosafari Kit under afsnittet "Organisering".
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt (findes også i LIFE Kit). Her fremgår det hvilke materialer, der skal sendes retur og hvilke materialer, der ikke skal sendes retur.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I Mikrosafari Kit er der ikke sikkerhedsdatablade, da der ikke er nogle materialer, der kræver særlige sikkerhedsforanstaltninger. Man kan i lærervejledningen til Mikrosafari Kit læse om anbefalinger i forhold til at indsamle dyr under afsnittet "Sikkerhed og håndtering".
Enzymjagten Kit
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt (findes også i LIFE Kit). Her fremgår det hvilke materialer, der skal sendes retur og hvilke materialer, der ikke skal sendes retur.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I lærervejledningen til Enzymjagten Kit under afsnittet “Sikkerhed og håndtering”, står der hvilke materialer, der kræver særlig håndtering samt de sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Her finder du også links til alle sikkerhedsdatabladene. Klik her for at åbne afsnittet “Sikkerhed og håndtering” i lærervejledningen til Enzymjagten Kit.
Kræftens Gåde Kit
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt (findes også i LIFE Kit). Her fremgår det hvilke materialer, der skal sendes retur og hvilke materialer, der ikke skal sendes retur.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I Kræftens Gåde Kit er der ikke sikkerhedsdatablade. Dog bruges der materialer, der kræver en særlig håndtering, ligesom der er sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Det kan du læse om i lærervejledningen til Kræftens Gåde Kit under afsnittet "Sikkerhed og håndtering".
WeGrow Kit
Hvis der opstår problemer med at connecte App og sensor, er der et par forholdsregler, der kan følges:
- Sørg for, at sensoren er placeret helt op ad telefonen, når der skal connectes til App'en.
- Når eleverne skal connecte sensoren til App'en, kan det være en god ide at finde et frit område, hvor der ikke er andre, der prøver at connecte samtidig.
- I sensoren kan der være placeret et plastikstykke ved batteriet. Det skal fjernes/ tages ud. Billedet nederst på siden viser, hvordan det skal gøres.
- Evt. Udskift batteriet i sensoren med de ekstra batterier, som kan findes i LIFE Kittet.
Der kan være stor forskel på resultaterne i jeres vækstforsøg. Der kan være flere årsager, og de mest hyppige fejlkilder er:
- Planterne har ikke fået samme mængde lys fra vækstlyset.
- Der kan være forskel på mængden af vand.
- Hvordan sojabønnerne er placeret i jorden i potterne. Bønnerne skal dækkes af jord efter, at de er placeret i potterne. Der skal vandes i underskålen, da man kan risikere at bønnerne placerer sig over jorden, hvis man vander direkte ned i jorden.
Hvordan stiller jeg vækstforsøget op?
Vækstlyset kan stilles op på flere forskellige måder. Det kan evt. være ved en trefod (og evt. en ekstra som modvægt), en anden form for stativ eller det kan være hængende fra noget på væggen/i loftet. Det vigtigste er, at vækstlyset dækker elevernes planter og giver cirka lige meget lys til dem alle. Vækstlyset kan være placeret mellem 20-40 cm over planterne (skal muligvis justeres undervejs i takt med at planterne vokser). Det anbefales, at indstille en timer på vækstlyset således, at det er tændt 16 i døgnet og slukket i 8 timer.
Ved at klikke på linket i den grønne boks nedenunder, kan du se en detaljeret indholdsoversigt (findes også i LIFE Kit). Her fremgår det hvilke materialer, der skal sendes retur og hvilke materialer, der ikke skal sendes retur.
I lærervejledningen under afsnittet "LIFE Kit" kan du desuden finde en oversigt med billeder af alle materialer i dit LIFE Kit. I afsnittet vil det også fremgå, hvis der er materialer, der ikke følger med i LIFE Kit og selv skal fremskaffes.
I lærervejledningen til WeGrow Kit under afsnittet “Sikkerhed og håndtering”, står der hvilke materialer, der kræver særlig håndtering samt de sikkerhedsforanstaltninger, du skal være opmærksom på. Her finder du også links til alle sikkerhedsdatabladene. Klik her for at åbne afsnittet “Sikkerhed og håndtering” i lærervejledningen til WeGrow Kit.
Fandt du ikke, hvad du havde brug for?
På LIFE.dk kan du læse mere om LIFE Forløb, booking eller noget helt tredje.
Hvis du vil i kontakt med os, er du også mere end velkommen til at skrive til lifesupport@life.dk eller ringe til os på tlf.nr. 2234 4896.