Lærervejledning til "Hjerteblod"
Fagligt indhold
Kort om forløbet
En usund og inaktiv livsstil fører til overdødelighed og sundhedsudfordringer i både Danmark og hele den vestlige verden. Hvordan påvirker forskellige træningstyper vores sundhed, og hvad er den mest hensigtsmæssige form for fysisk aktivitet for den enkelte?
I forløbet Hjerteblod besøger eleverne LIFE Campus for at undersøge, hvordan forskellige træningstyper motiverer dem og påvirker deres sundhed. I forlængelse af denne undersøgelse skal eleverne udarbejde motionsanbefalinger til fiktive personer, som repræsenterer forskellige målgrupper.
Undervejs i forløbet opstiller eleverne hypoteser, gennemfører test og målinger samt diskuterer og formidler sammenhænge mellem data fra fysiologiske målinger, fitnessområder (metabolisk fitness, kardiovaskulær fitness, muskel-skelet fitness) og livsstilssygdomme (hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes, osteoporose).
Ved afslutningen på besøget på LIFE Campus skal hele klassen deltage i en brugerundersøgelse. Læs mere under Organisering.
Eksamen og litteratur
Det faglige indhold i Hjerteblod er relevant for eksamen i Biologi A/B og Idræt B. I forløbet findes bl.a. en dansksproget fagtekst, der med fordel kan anvendes som eksamenslitteratur. Herudover har både du og eleverne adgang til en række materialer (figurer, illustrationer, videoer m.m.), der kan anvendes i eksamensmaterialer eller som eksamensbilag.
De skriftlige instruktioner på MY:LIFE er ikke udviklet med henblik på brug til eksamen. Instruktionerne understøtter undervisningsaktiviteter på gymnasiet og på LIFE Campus. Hvis dele af Hjerteblod skal indgå i eksamen, skal du supplere med den kernefaglige litteratur, som er tilgængelig på dit gymnasium.
Elevprodukter og aflevering
Undervejs i Hjerteblod producerer eleverne følgende resultater og delprodukter:
- Billeder af resultater og observationer på egne devices
- Udfyldt udgave af sundhedsmodellen baseret på Krustrup P. et al. (2018). Football is medicine: it is time for patients to play! I Br J Sports Med 52 (22), 1412-1413
- Udfyldte fysiske print af hypoteseark
- Resultatskema med klassens samlede resultater fra de fysiologiske målinger gemt på egne devices eller på gymnasiets egen platform
- Egne motionsanbefalinger formidlet mundtligt eller i en kort video gemt på egne devices
I Hjerteblod er der udviklet forslag til skriftlige afleveringer, der giver eleverne mulighed for at arbejde videre med deres resultater og delprodukter, samtidig med at eleverne kan evalueres ud fra forløbets overordnede læringsmål. Der er udarbejdet en udgave af afleveringen rettet mod Biologi A/B og en udgave rettet mod Idræt B.
Datasikkerhed
Undervejs i forløbet arbejder eleverne med, hvordan data fra fysiologiske målinger (fx vægt, BMI, fedtprocent og grebsstyrke) kan være markører for deres sundhedstilstand. Måleresultaterne er sundhedsrelevante oplysninger, som både LIFE, gymnasiet og du som lærer er forpligtede til at håndtere sikkert. LIFE vil ikke opbevare resultater fra elevernes undersøgelser på LIFE's egne platforme. I forberedelsesmodulet skal du og eleverne derfor beslutte, hvordan I vil bruge resultatskemaet, og hvordan elevernes sundhedsrelevante data skal gemmes og eventuelt samles i klassen.
Bemærk også, at alle målinger under besøget på LIFE Campus er frivillige.
FN's verdensmål
Alle undervisningsforløb fra LIFE tager udgangspunkt i FN’s verdensmål. I Hjerteblod arbejdes der med følgende verdensmål:
#3: Sundhed og trivsel
Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
Forløbet orienterer sig særligt mod følgende delmål og indikator:
- 3.4.: Inden 2030 skal tidlig dødelighed, som følge af ikke-smitsomme sygdomme, reduceres med en tredjedel gennem forebyggelse og behandling, og mental sundhed og trivsel skal fremmes.
- 3.4.1: Dødelighed som følge af hjerte-kar-sygdomme, kræft, diabetes eller KOL.
Fagord
I Hjerteblod introduceres eleverne til en række centrale fagord i deres arbejde med en fagtekst, visuelle modeller, datarepræsentationer og fysiologiske målinger.
Centrale fagord:
- Aerob energiomsætning
- Anaerob effekt
- Anaerob kapacitet
- Hjerte-kar-sygdomme
- Kardiovaskulær fitness
- RPE (Rate of Perceived Exertion – Borgs skala)
- Maksimal iltoptagelse (VO2 max)
- Metabolisk fitness
- Muskel-skelet fitness
- Osteoporose
- Type 2-diabetes
Faglige mål, kernestof og læringsmål
Hjerteblod er udviklet med afsæt i læreplanen for Biologi A /B og Idræt B på STX og HTX.
Nedenfor kan du se, hvilke faglige mål de overordnede læringsmål dækker i Biologi A/B og Idræt B.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger.
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.
- Eksperimentelle metoder: arbejdsfysiologiske målemetoder.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis.
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger.
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet.
- koble cellebiologisk viden med adaptationer i forbindelse med fysisk aktivitet. (Gælder kun HTX.)
Kernestof:
- Centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof.
- Natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
- De for undervisningen relevante digitale redskaber.
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Overordnede læringsmål
Derudover er Hjerteblod udviklet med henblik på, at eleverne arbejder med følgende overordnede læringsmål:
- Eleven kan gennem opstilling og test af hypoteser analysere og diskutere data fra fysiologiske undersøgelser af puls, iltoptagelse, springhøjde, grebsstyrke og sprinthastighed.
- Eleven kan forklare sammenhænge mellem fysisk aktivitet, motivation og sundhed.
- Eleven kan på baggrund af forskning og egne undersøgelser argumentere for og formidle viden om hensigtsmæssige motionsformer for den enkelte.
Forløbets opbygning
Forløbet består af et obligatorisk forberedelsesmodul hjemme på skolen, en hel dag i det fysiologiske laboratorium på LIFE Campus samt en skriftlig aflevering, som du kan vælge at bruge som efterbehandling.
Forløbsoversigt
Forløbsoversigten nedenfor giver overblik over forløbet. Du og eleverne finder også oversigten på de tre mappeforsider i forløbet.
Forløbsplan
I forløbsplanen nedenfor kan du få et overblik over forløbets indhold.
Didaktiske overvejelser
Elevmotivation
I Hjerteblod involveres og engageres eleverne gennem en overordnet fortælling om, at de kan bidrage til at løse den samfundsudfordring, at flere og flere får livsstilssygdomme forårsaget af en inaktiv livsstil.
I fortællingen skal eleverne anvende samme metoder som forskere, når de udfører fysiologiske målinger og udtænker og formidler motionsanbefalinger. I forbindelse med den skriftlige aflevering kan du med fordel fremhæve, hvordan motionsanbefalingerne er relevante for eleverne selv, deres venner og deres familie.
Det er desuden en stærkt motiverende faktor, at eleverne udfører fysiologiske undersøgelser på sig selv. Dette medfører dog et behov for korrekt håndtering af sundhedsrelevante oplysninger som beskrevet i "Fagligt indhold".
Organisering
Besøg på LIFE Campus
I Hjerteblod skal du og dine elever besøge LIFE Campus. Adressen er Biologiens vej 5, 2800 Kongens Lyngby. Besøget er planlagt til at vare fra kl. 9.00-15.00 inkl. tre pauser på sammenlagt 75 min.
Inden besøget er der et obligatorisk forberedelsesmodul på 90 min., og efter besøget er der forslag til afleveringer og en evaluering, som du kan arbejde videre med.
Anvendelse af platformen MY:LIFE
Alle aktiviteter i Hjerteblod følger sider på den digitale platform MY:LIFE. Hjerteblod består af tre mapper, som du skal anvende forskelligt:
- Mappen Før LIFE Campus: Inden besøget på LIFE Campus skal du og dine elever gennemføre et forberedelsesmodul. Du og dine elever finder alle instruktioner og materialer til forberedelsesmodulet i denne mappe.
- Mappen På LIFE Campus: Under besøget på LIFE Campus anvender LIFE- underviserne MY:LIFE til at vise alle nødvendige materialer. Du og eleverne har adgang til de samme materialer i denne mappe, så materialerne kan anvendes både til efterbehandling og som eksamensmateriale.
- Mappen Efter LIFE Campus: Efter besøget på LIFE Campus kan du vælge at bruge en af de to foreslåede afleveringer, som du finder i denne mappe.
Lærerguides
Foruden denne lærervejledning er der indsat lærerguides til hver aktivitet i forløbet. Disse lærerguides beskriver blandt andet didaktiske overvejelser, der knytter sig specifikt til de enkelte aktiviteter. I forbindelse med din forberedelse er det derfor en fordel at orientere sig i både lærervejledningen og lærerguides.
Aktiviteterne i mappen På LIFE Campus afvikles på LIFE Campus og indeholder to lærerguides. Lærerguide 1 er relevant for dig, mens Lærerguide 2 kun er relevant for LIFE-underviserne.
Gruppearbejde
Eleverne arbejder i gennemgående grupper på ca. tre elever under hele besøget på LIFE Campus. Grupperne kaldes ”forskerteams”.
I forberedelsesmodulet skal du i aktiviteten Gruppedannelse og udstyr inddele eleverne i disse forskerteams. Du kan læse mere om dette under ”Din forberedelse” her i lærervejledningen.
Forsøgspersoner
Alle elever skal forvente at være fysisk aktive undervejs i besøget på LIFE Campus. I forberedelsesmodulet kan enkelte elever melde sig som forsøgspersoner, som udsættes for særlig stor anstrengelse. Disse få forsøgspersoner får mulighed for at tage et bad på LIFE Campus, men der vil ikke være adgang til bad for alle elever.
Brugerundersøgelse
Når I har gennemført besøget på LIFE Campus, skal du og din klasse deltage i en brugerundersøgelse. I skal hver især bruge en telefon, en tablet eller en computer for at deltage i brugerundersøgelsen.
Din forberedelse
Forberedelsesmodulet
Det er særlig vigtigt, at du orienterer dig i forberedelsesmodulet, da dette skal afvikles af dig på gymnasiet inden besøget på LIFE Campus.
Før forberedelsesmodulet skal du tage stilling til:
- Indsamling og behandling af data: Overvej, om og hvordan du vil hjælpe eleverne med at samle og dele sundhedsrelevante resultater. I aktiviteten Jeres sundhedsdata får du og eleverne mulighed for at downloade et resultatskema i Excel-format, der kan bruges til indsamling af resultater på LIFE Campus. Dette resultatskema skal gemmes enten som fysisk print, offline på egne devices eller delt på en platform godkendt af dit gymnasium. Du kan læse mere om dette under ”Fagligt indhold” her i lærervejledningen og i lærerguiden for aktiviteten.
- Gruppedannelse: I aktiviteten Gruppedannelse og udstyr skal du inddele eleverne i to store grupper og i mindre grupper på cirka tre. De mindre grupper kalder vi ”forskerteams”. Det vil være en fordel, hvis forskerteamene er skrevet ind i resultatskemaet inden besøget på LIFE Campus. Eleverne skal have adgang til resultatskemaet under besøget enten i digital form eller som print.
- Faglig litteratur: Der indgår ikke læsning af fagtekster i forberedelsesmodulet. Du kan dog vælge at lade eleverne læse fagteksten om Krustrups model eller anden kernefaglig litteratur, der er tilgængelig på dit gymnasium, før besøget på LIFE Campus. Vi anbefaler, at du selv læser fagteksten om Krustrups model, hvis du ikke kender den i forvejen.
Besøget på LIFE Campus
Det anbefales, at du orienterer dig i aktiviteterne i mappen På LIFE Campus før besøget, så du under besøget kan deltage i den faglige dialog med eleverne.
Det er vigtigt, at du informerer eleverne om, at de selv skal medbringe mad, da der ikke er mulighed for køb af mad hverken på eller omkring LIFE Campus.
Samarbejde med LIFE-underviser
Senest 14 dage inden besøget bliver du ringet op af en LIFE-underviser, der fortæller dig mere om, hvad du og klassen kan forvente jer af besøget. Her har du også mulighed for at stille spørgsmål om fx forløbets indhold og din rolle under besøget.
Under besøget på LIFE Campus er det LIFE-underviserne, der varetager undervisningen. Det forventes, at du bidrager aktivt til klasserumsledelsen og den løbende faglige dialog med eleverne.
Efterbehandling/aflevering
Det anbefales, at du før besøget på LIFE Campus tager stilling til, om eleverne skal skrive en af de foreslåede afleveringer efter besøget. Du kan også vælge at evaluere elevernes læringsudbytte med evalueringsaktiviteten.
Sikkerhed og håndtering
Det er ikke tilladt at indtage mad i det fysiologiske laboratorium på LIFE Campus. Det er dog tilladt at drikke vand efter fysisk aktivitet.
I Hjerteblod udfører eleverne fysisk aktivitet, hvor både du og eleverne skal være opmærksomme på følgende:
- Eleverne skal være iført fodtøj, som er egnet til løb, spring og dans.
- Forsøgspersonerne, der skal have målt maksimal iltoptagelse på løbebånd og udsættes for en wingatetest, skal følge LIFE-undervisernes anvisninger om sikkerhed.
Forudsætninger
Eleverne vil have de bedste forudsætninger og få mest muligt ud af forløbet, hvis de forud for besøget har arbejdet med en række centrale emner.
For både Biologi A/B og Idræt B
Vi anbefaler meget, at eleverne har arbejdet med følgende:
- Aerob og anaerob energiomsætning
- Blodkredsløbet/iltens vej til musklerne
- Sundhed og livsstilssygdomme
Kun for Idræt B
Det er en fordel, men ikke afgørende, at eleverne har arbejdet med følgende:
- Aerob træning
- Anaerob træning
- Træning af muskeludholdenhed og muskelstyrke
- Indirekte testning af iltoptagelse
LIFE's samarbejdspartnere
Hjerteblod er udviklet i samarbejde med professor Peter Krustrup fra Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Peter Krustrup har bidraget med:
- ekspertviden om de fysiologiske målinger, der udføres på LIFE Campus
- ekspertviden om sin model Football is medicine, som eleverne arbejder med under hele Hjerteblod
- medvirken i video om, hvordan forskere arbejder på Syddansk Universitet.
Baggrundsviden
Nedenfor ses en litteraturbank til Hjerteblod. Banken skal ses som en mulighed for efterfølgende fordybelse i dele af det faglige program, hvis dette har interesse. Vær opmærksom på, at en del af litteraturen er på engelsk.
- Blair, S. N. et al. (1989). Physical Fitness and All-Cause Mortality - A Prospective Study of Healthy Men and Women. Journal of American Medical Association (Blair) 1989 PF All Cause Mortality Prospective Study- JAMA.pdf (multiscreensite.com). Artiklen beskriver sammenhængen mellem lav fysisk aktivitet og risikoen for livsstilssygdomme.
- Hammelev, D. (2008). Diabetes og insulin – et undervisningshæfte for de gymnasiale uddannelser. Novo Nordisk. Lokaliseret d. 1. august 2023 på H02272 Diabetes.indd (bioside.dk). Et hæfte målrettet de gymnasiale uddannelser. Hæftet omhandler type 2-diabetes, træning og insulin.
- Hawley, J. A., Hargreaves M. & Zierath J.R. (2006). Signalling mechanisms in skeletal muscle: Role in substrate selection and muscle adaptation. Essays in Biochemistry (PDF) Signalling mechanisms in skeletal muscle: Role in substrate selection and muscle adaptation (researchgate.net). Artikel til den biokemiinteresserede. Artiklen beskriver, hvordan cellers substratvalg reguleres, og hvordan muskler tilpasser deres substratvalg efter træning.
- Heady, J.A., Morris J.N., Kagan, A., & Raffle, P.A. (1961). Coronary heart disease in London busmen – a progress report with particular reference to physique. Epidemiology and Community Health Coronary Heart Disease in London Busmen - PMC (nih.gov). Det klassiske studie, der viser forskel i forekomsten af iskæmisk hjertesygdom hos hhv. konduktører og chauffører i engelske busser.
- Henriksen, C. F. (2018). Kondition – kroppens maksimale iltoptagelse. Netdoktor. Lokaliseret d. 1. august 2023 på Kondition - kroppens maksimale iltoptagelse (netdoktor.dk). Letlæselig artikel, som behandler, hvad vores kondition afhænger af, hvad der er den begrænsende faktor og relationen mellem sundhed og kondition.
- Krustrup P. et al. (2018). Football is medicine: it is time for patients to play! British Journal of Sports Medicine. Krustrup P. et al. (2018). Football is medicine: it is time for patients to play! I Br J Sports Med 52 (22), 1412-1413. Beskrivelse af Peter Krustrups model.
- Langan, S.P. & Grosicki, G.J. (2021). Exercise Is Medicine…and the Dose Matters. Frontiers in Physiology Frontiers | Exercise Is Medicine…and the Dose Matters (frontiersin.org). Artiklen tager udgangspunkt i træning som medicin og undersøger de gavnlige effekter ved hhv. højintensiv intervaltræning (HIIT) og moderatintensiv udholdenhedstræning (MICT).
- Lee C.D et al. (1999). Cardiorespiratory fitness, body composition, and al-cause disease mortality in men. The American journal of clinical nutrition Lee C.D et al. (1999). Cardiorespiratory fitness, body composition, and all-cause and cardiovascular disease mortality in men. I AM J Clin Nutr 69, 373-380. Artikel om sammenhæng mellem BMI og dødelighed.
- Leong, D.P. et al. (2015). Prognostic value of grip strength: findings from the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study. The Lancet. (Link til abstract: Prognostic value of grip strength: findings from the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study - PubMed (nih.gov). Artiklen beskriver PURE-studiet, hvis formål er at undersøge grebsstyrke i relation til dødelighed i forskellige lande med sociokulturelle og økonomiske forskelle.
- Magnusson P. et al. (2005). Fysisk aktivitet og kronisk sygdom I. Ugeskrift for læger Fysisk aktivitet og kronisk sygdom I | Ugeskriftet.dk. Artiklen gennemgår i oversigtsform sammenhænge mellem fysisk aktivitet og forskellige kroniske sygdomme (iskæmisk hjertesygdom, hjertesvigt, hypertension).
- Magnusson P. et al. (2005). Fysisk aktivitet og kronisk sygdom II. Ugeskrift for læger Fysisk aktivitet og kronisk sygdom II | Ugeskriftet.dk. Artiklen gennemgår i oversigtsform sammenhænge mellem fysisk aktivitet og forskellige kroniske sygdomme (type 2-diabetes, fedme, kræftsygdomme, immundysfunktion).
- Michalsik, L. B. (årstal ukendt), Aerob præstationsevne. Lokaliseret d. 1. august 2023 på aerob-præstationsevne-hæfte.pdf (dif.dk). DIF’s hæfte om aerob træning og præstationsevne. Herunder behandles restitutions-, udholdenheds- og konditionstræning.
- Michalsik, L. B. (årstal ukendt), Anaerob præstationsevne. Lokaliseret d. 1. august 2023 på anaerob-præstationsevne-hæfte.pdf (dif.dk) DIF’s hæfte om anaerob træning og præstationsevne. Herunder behandles tolerance-, produktions- og hurtighedstræning.
- Saltin, B. & Pilegaard, H. (2005). Metabolisk fitness: fysisk aktivitet og sundhed. Ugeskrift for læger Metabolisk fitness: fysisk aktivitet og sundhed | Ugeskriftet.dk Artiklen fokuserer på betydningen af musklernes metaboliske kapacitet/fitness, der er særligt vigtige for udvikling af stofskifterelaterede sygdomme og dermed for individets sundhed.
- Sygdomsbyrden i Danmark (2016), Sundhedsstyrelsen Sundhedsstyrelsen (2016). Sygdomsbyrden i Danmark. Baggrund for tal om overdødelighed til elevernes diskussion om KRAMS-faktorerne i aktiviteten Livsstilssygdomme. Rapporten kan virke omstændig, men hovedkonklusionerne er præsenteret i den tilhørende pressemeddelelse, som kan findes her: Sundhedsstyrelsen.
- Torp, C.T (2010). Biokemibogen – liv, funktion molekyle, 2. udgave, figur 138 og 150. Nucleus. Nucleus. Figur 138 viser kulhydraternes stofskifte. Figur 150 viser kulhydraters, proteiners og fedtstoffers vej i respirationen.
- Van Ee, J. E., Kristensen, L., Wolf, T. (2018). Træning af stofskiftekondition. Grundbog i idræt C. stofskifte.pdf (systime.dk) Afsnit fra lærebog til idræt C omhandlende stofskiftekondition.
- Ventilatory threshold testing (årstal ukendt). Lokaliseret d. 1. august 2023 på VT_Testing.pdf (azureedge.net) Artiklen gennemgår de fysiologiske forklaringer bag de ventilatoriske tærskelværdier, VT1 og VT2, under aerobt arbejde. De to første sider gennemgår teorien, herefter beskrives forskellige test.
- Zupan et al. (2009). Wingate Anaerobic Test Peak Power and Anaerobic Capacity Classifications for Men and Women Intercollegiate Athletes. Journal of Strength and Conditioning Research. Wingate Anaerobic Test Peak Power and Anaerobic Capacity Cla... : The Journal of Strength & Conditioning Research (lww.com) Artiklen beskriver forskellige protokoller for wingatetests. Desuden indeholder artiklen intervaller for præstationer både mht. anaerob effekt og kapacitet.
- Aalborg Universitet (årstal ukendt). Maksimal iltoptagelse (VO2-maxtest). Lokaliseret d. 1. august 2023 på Maksimal iltoptagelse (VO2-makstest) (aau.dk). I denne vejledning kan teoriafsnittet bruges som en introduktion til VO2-maxtests og til målinger af RER. Resten af vejledningen tager udgangspunkt i en Bruce løbebåndstest, som ikke er helt ens med den test, vi laver på LIFE. Derfor anbefaler vi kun, at du/I bruger teoriafsnittet.